Wymiana kółka sterującego (click wheel) w Ipodzie Nano 5 gen.

Podobno jest to jedna z najczęściej psujących się części i podobno jej wymiana kosztuje w serwisie ok. 200 zł. Podobno, bo takie informacje znalazłam w czeluściach Internetu, a wiadomo jak z takowymi bywa.

Click wheel w moim Ipodzie dogorywało długo i boleśnie (głównie dla mnie). Raz działało świetnie innym razem mogłam sobie pół godziny wciskać ten sam przycisk bez jakiegokolwiek efektu (poza zwiększeniem poziomu wkurwu ogólnego).

Bez sensu wydało mi się płacenie w serwisie kwoty, za którą mogłam sobie kupić nowy, dobrej jakości odtwarzacz mp3, więc postanowiłam naprawić mojego nano własnym nakładem sił. O dziwo okazała się to jedna z lepszych decyzji w moim życiu, a to zdarza się niezmiernie rzadko.

Znalazłam tylko jeden poradnik opisujący wymianę click wheela, więc postanowiłam go lekko rozbudować i przetłumaczyć. Pierwotnie zakładałam nakręcenie filmiku, jednak brak chętnych do pomocy mi to uniemożliwił. Uznałam, że wystarczą zdjęcia, tutaj jednak przeszkodziła mi pogoda i brak cierpliwości. Światło było straszne, a ja nie miałam siły czekać na lepsze, bo samo dotarcie do mnie części zamiennej zajęło 2 miesiące.

Tak więc podstawą mojego poradnika będzie tutorial stąd. Poszczególne kroki są takie same, dodałam kilka własnych zdjęć i przemyśleń :) Oczywiście nie ponoszę odpowiedzialności za negatywne skutki zastosowania poradnika, natomiast w przypadku sukcesu oczekuję co najmniej skomponowania pieśni pochwalnej na moją cześć.

Potrzebne składniki:

  1. Jeden zepsuty Ipod 5 generacji.
  2. Zapasowe kółko sterujące (w zasadzie to tasiemka do takowego) – moje kupione zostało na Ebayu. Kiedy go potrzebowałam nie mogłam znaleźć części w Polsce, teraz jednak zapasowe click wheele pojawiły się na Allegro. Kosztują ok. 40 zł. Tyle samo zapłaciłam za dwie sztuki pochodzące z Hong Kongu.
  3. Suszarka.
  4. Nożyk do tapet, który zastąpi nam narzędzia do wymiany kółka oraz śrubokręt :P

Krok nr 1

  • Używając suszarki rozgrzewamy klej pod zaślepka w dolnej części Ipoda. Wystarczy do tego najmniejszy nawiew, najniższa temperatura i kilkanaście centymetrów odległości od mp3.
  • Należy uważać żeby nie przesadzić i nie stopić plastiku :)

1

  • Następnie za pomocą nożyka oddzielamy delikatnie nakładkę. Uwaga! Kleju nie należy zdrapywać, ponieważ posłuży nam do ponownego przyklejenia zaślepki.

 

Krok nr 2

  • Za pomocą nożyka odkręcamy śrubki przytrzymujące blaszaną ramkę – na zdjęciu jakoś idiotycznie to pokazali, bo nie zaznaczyli ich jednym kolorem. Generalnie zostawiamy w spokoju tą zaraz obok gniazda słuchawek.

2

  • Nie gubimy śrubek!
  • Wyciągamy ramkę za pomocą nożyka

 

Krok nr 3

  • Podważamy lekko kółko sterujące w miejscu pokazanym na zdjęciu. Uwaga! Należy to robić delikatnie, by nie zniekształcić wejścia na kabel USB.

3

Krok nr 4

  • Tym razem atakujemy kółko od góry. Nie powinno być większych problemów z jego wyciągnięciem, ale należy pamiętać o dwóch ważnych szczegółach.
  • Po pierwsze nie wyciągamy kółka do końca, gdyż jest ono przyczepione do Ipoda na końcu tasiemki, którą będziemy wymieniać.
  • Po drugie należy to robić delikatnie, gdyż pod click wheelem znajduje się niedorzecznie mała sprężynka – jeżeli nam wyskoczy, nigdy więcej jej nie zobaczymy. Mi oczywiście Ipod wypadł z rąk na podłogę, ale był to chyba mój szczęśliwy dzień, bo sprężynka została na miejscu.

Krok 5

  • Odczepiamy tasiemkę łączącą click wheela  z Ipodem. Wystarczy lekko podważyć koniec i wyskoczy. Odłączone kółko powinno wyglądać tak:

Krok 6

  • Rozkładamy click wheela na części pierwsze. Najpierw zdejmujemy metalową ramkę. To był chyba najtrudniejszy moment. Kółko jakoś nie wykazywało chęci do współpracy, a nie chciałam używać siły, żeby go nie uszkodzić.
  • Zanim oddzielimy tasiemkę od przycisku zaznaczamy markerem jej prawidłowe ułożenie.

Krok 7

  • Odklejamy tasiemkę i dzięki wcześniejszym oznaczeniom bezstresowo przyklejamy nową. By dokończyć naprawę wykonujemy wszystkie kroki w odwrotnej kolejności.

Gotowe! Teraz pozostaje tylko sprawdzić czy działa. Życzę powodzenia w naprawianiu Ipodów.

Skomentuj

