Sobotni wkurw: spódnica.

Miałam kiedyś ambitnie skrobnąć parę słów o tym, jak to gwałtu nie można sprowokować. Niestety totalnie antyambitnie nie zrobiłam tego w czasie, gdy temat ten przewalał się w spotykanych w internecie artykułach, prywatnych rozmowach i przemyśleniach własnych, w związku z czym zagadnienie mi się przejadło i obecnie wywołuje u mnie lekkie uczucie mdłości i poddenerwowania.

Jednak niedawno (dobra kłamie, już jakiś czas temu temu) natrafiłam na stronie Wyborczej (dobra kłamie, na odnośnik na Fejsbuczku) na artykuł poświęcony akcji Razem przeciw kulturze gwałtu, w której to mężczyźni publikują swoje zdjęcia w sukienkach/spódnicach wraz z podpisem „Jeżeli kobieta wkładając spódnicę zaprasza do gwałtu, to ja też zapraszam.”

Średnio rozgarnięty orangutan powinien się domyślić, że akcja ma na celu zwrócenie uwagi na to, że stój kobiety nie może stanowić usprawiedliwienia dla przemocy seksualnej wobec niej stosowanej. Stosowne wyjaśnienie zostało zamieszczone na facebookowej stronie wydarzenia (oraz zacytowane w artykule).

Rozbawiły mnie (no dobra kłamie, podniosły ciśnienie) niektóre komentarze pod tekstem. Do wszystkich się nie odniosę, bo musiałby z tego powstać jakiś dłuższy tekst (do którego kiedyś w końcu się zmobilizuję). Zacytuję dwa (tego samego autora):

Cel niewątpliwie chwalebny, tylko realia jakby nie pasują do naszych – jakoś nie słyszałem, by ktoś u nas używał „argumentu”, iż zakładając spódnicę kobieta zaprasza do gwałtu; może na tamtejszej muzułmańskiej prowincji różne tumany tak to mogą widzieć, ale w Polsce…?

(…) do takiej akcji pasowałoby gdyby owi faceci na zdjęciach ubierali się właśnie w jakieś seksowne, wyzywające ciuchy, spoglądali zalotnie etc. Tymczasem oni są raczej ponurzy, ubrani w jakieś zupełnie niezachęcające banalne łachy, które także na kobiecie z całą pewnością nie byłyby w żadnym razie uznane za „zaproszenie” do gwałtu (w każdym razie w Polsce; może na tureckiej prowincji jest inaczej, nie wiem, nie bywałem). I tylko o tym od początku tu piszę.

Z jednej strony skoczyło mi tętno, z drugiej podziwiam umiejętność pochwalenia się rozmiarem głupoty w zaledwie kilku zdaniach. Bo mamy tu stereotypy i rasizm w pocisku na muzułmanów i Turków (tam rozpoczęła się ta inicjatywa jako reakcja na gwałt i morderstwo pewnej studentki). Oczywiście wraz z postawą u nas tego nie ma, bo jesteśmy cywilizowani. Bardzo to zabawne w kontekście tego, że piszący przejawia dokładnie taką postawę na miarę tureckiej prowincji, której niby w Polsce się nie spotyka. Wysuwanie postulatu by ubrania były seksowne, a poza zachęcającą wyraźnie na to wskazują. Bo zalotne spojrzenie i niebanalne ciuchy mogą być uznane za zaproszenie do gwałtu, w każdym razie w Polsce. Czyli jednak można.

Skomentuj

